Alkohol
Formålet med lektionerne er at få eleverne til at reflektere over deres egne alkoholvaner, normer i klassen og på skolen. Eleverne får viden om, hvordan alkohol virker, og de reflekterer over, hvilken betydning, det har for deres adfærd.
Er det sejt at være stiv?
Individuel øvelse - ca. 10 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsarket "Er det sejt at være stiv?"
- Forklar tydeligt, at øvelse 1 handler om: "Hvad man tror om de andre i klassen", og øvelse 2 handler om: "Hvad der er ok for en selv".
- Lad eleverne udfylde spørgeskemaet hver for sig og anonymt.
Klasse - ca. 15 min.
- Indsaml arkene og tæl besvarelserne op for klassen.
- Omregn i fællesskab til procent, og skriv svarfordelingen fra de to spørgeskemaer op på tavlen.
Læg op til en drøftelse om:
- Hvorfor er der forskel på, hvad man tror, de andre synes er ok, og hvad de hver især synes er ok?
- Hvilke normer omkring alkohol er der i virkeligheden blandt eleverne?
- Lovgivning for alkohol - klasse - ca. 20 min.
Fortæl om lovgivningen for alkohol:
- Unge under 18 år må ikke købe drikkevarer med mere end 16. 5 % alkohol i butikkerne.
- Unge under 16 år må slet ikke købe alkohol i butikkerne.
Læg op til drøftelse af:
- Hvad er begrundelserne for lovgivningen?
- Virker lovgivningen?
- Hvis "nej" hvorfor ikke?
Du kan yderligere nuancerer debatten ved at spørge til:
- Hvilken rolle har uddannelsesniveau på alkoholforbrug?
- Hvilken rolle har økonomisk status på alkoholforbrug?
- Hvilken rolle har geografi på alkoholforbrug?
Alkoholpolitik på skolen - klasse - ca. 25 min.
Læg op til en snak om:
- Hvad kan en alkoholpolitik indeholde?
- Hvorfor er der en alkoholpolitik på skolen?
- Der er alkoholpolitikker på arbejdspladser. Hvilken funktion tror I, de har?
- Er der forskel på alkoholpolitikker inden for forskellige fag?
Ekstern ressource - ca. 45 min
Sundhedskonsulenterne kan henvise til relevante fagpersoner indenfor alkoholområdet som kan supplere emnet.
Lektier
Lav en alkoholpolitik for skolen. Den skal forholde sig til:
- Alkohol i undervisningstiden.
- Alkohol ved sociale arrangementer.
- Elever, der møder op med tømmermænd eller promiller i blodet.
- Hjælp og støtte til elever, der har et alkoholproblem.
Hvis skolen allerede har en alkoholpolitik, undersøg så, om den kan forbedres.
Oplæg for klassen - ca. 45 min.
- Udvælg 5 af elevernes egen alkoholpolitikker, som fremlægges på klassen.
- Forsøg at lave en fælles alkoholpolitik.
- Tag en snak om, hvad der kan ske, hvis politikken ikke efterleves.
Hvad sker der, når du er fuld?
Øvelse - ca. 5 min.
- Tag udgangspunkt i arbejdsarket "Hvad sker der, når du er fuld?" øvelse 1.
- Lad eleverne besvare spørgsmålene to og to.
Evt. video om emnet???
Øvelse - ca. 15 min.
Inddel klassen i 4 grupper og sæt dem i gang med arbejdsark øvelse 2 "Hvad sker der, når du er fuld?"
Hver gruppe har ansvaret for hver deres felt og skriver eksempler ned.
Klasse - ca. 15 min.
Saml op ved at hver gruppe fremlægger deres sætninger.
Læg op til en snak om:
- Hvad det gør ved nattelivet, når folk er påvirket af alkohol?
- Hvad det gør ved undervisningen og skolelivet, når folk er påvirket af alkohol/har tømmermænd?
Klasse - ca. 10 min.
Læg op til en fælles snak om:
- Hvorfor er alkohol så udbredt i Danmark?
- Hvad skal der til for at ændre druk-kulturen?
- Hvilke økonomiske interesser er der bag alkoholsalg og produktion?
Øvelse - ca. 15 min.
Del eleverne op dreng/dreng eller pige/pige.
Bed parrene om at finde en alkoholreklame på nettet.
- Hvem henvender reklamen sig til?
- Hvilke virkemidler bruger de?
- Giver det jer lyst til at drikke? Hvorfor/hvorfor ikke?
Oplæg for klassen - ca. 20 min.
- Vælg 4-6 par, som viser deres videoer og redegør for deres svar.
Læg op til en fælles diskussion. - Ekstern ressource - ca. 45 min.
Sundhedskonsulenterne kan henvise til relevante fagpersoner på alkoholområdet, som kan supplere emnet.