Ha' det godt på jobbet
I dette modul kommer du ind på, hvad der giver et godt arbejdsmiljø og trivsel.
Øvelse - ca. 10 min.
Inddel klassen i grupper på ca. seks elever i hver gruppe.
Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 1
Sæt
leverne i gang med at lave en brainstorm over, hvad et godt arbejdsmiljø er.
Klasse - ca. 15 min.
Saml op, ved at lave en stor brainstorm på tavlen og snak om det. Inddrag elevernes erfaringer fra forskellig job: tjenerjob, at side ved kassen i Bilka, passe børn osv.
Klasse - ca. 10 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 2
Fortæl om psykisk arbejdsmiljø, og fremhæv de felter, I har på tavlen, der er relevante for psykisk arbejdsmiljø. Under dette punkt kan man komme ind på mobning.
Individuel øvelse - ca. 5 min.
Sæt eleverne i gang hver for sig med at udfylde felterne og give et bud på, hvad der giver god trivsel på en arbejdsplads.
Klasse - ca. 30 min.
Saml op, ved at få eleverne til at fortælle om og begrunde deres bud.
- Er der er nogen, der har oplevet mobning på arbejdspladsen og hvad det gjorde ved dem?
- Er der forskel på mobning på arbejdspladsen og mobning i skolen?
Klasse - ca. 5 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 3
- Skriv de fire niveauer: Medarbejder, kolleger, nærmeste chef og virksomhedsledelse op på tavlen.
- Tal om, hvilke niveauer, der har ansvar for de temaer, I var inde på i den indledende brainstorm.
Øvelse - ca. 15 min
Del eleverne op 4 og 4.
Hver elev i gruppen skal vælge en af rollerne. De skal overbevise de andre om, at det ikke er deres ansvarsområde at sikre god trivsel på arbejdspladsen, men ansvaret ligger ved de andre i gruppen.
Lektier
Tænk på en arbejdsplads, hvor du har været, og prøv at komme i tanke om en dårlig episode, der kunne være undgået, hvis arbejdsmiljøet var bedre.
Eleverne skal forberede et oplæg for klassen til næste gang. De skal tænke på:
- Hvordan kunne deres oplevelse være undgået?
- Hvor vil de hente hjælp?
- Hvad vil de gøre anderledes næste gang?
Oplæg for klassen - ca. 45 min.
Eleverne præsenterer deres oplevelse og handleplan for, hvordan deres oplevelse kunne være undgået.
- Hvad vil de gøre anderledes næste gang?
- Hvor vil de hente hjælp?
Ekstern ressource - ca. 45 min.
Besøg af en tillidsrepræsentant, en fagforeningskonsulent eller en arbejdsmiljøkonsulent.
