Ha' det godt på job­bet

I dette modul kommer du ind på, hvad der giver et godt arbejdsmiljø og trivsel.

Øvelse - ca. 10 min.

Inddel klassen i grupper på ca. seks elever i hver gruppe.  
Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 1

Sæt

leverne i gang med at lave en brainstorm over, hvad et godt arbejdsmiljø er.

Klasse - ca. 15 min.

Saml op, ved at lave en stor brainstorm på tavlen og snak om det. Inddrag elevernes erfaringer fra forskellig job:  tjenerjob, at side ved kassen i Bilka, passe børn osv.

Klasse - ca. 10 min.

Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 2

Fortæl om psykisk arbejdsmiljø, og fremhæv de felter, I har på tavlen, der er relevante for psykisk arbejdsmiljø. Under dette punkt kan man komme ind på mobning.

Individuel øvelse - ca. 5 min.

Sæt eleverne i gang hver for sig med at udfylde felterne og give et bud på, hvad der giver god trivsel på en arbejdsplads.

Klasse - ca. 30 min.

Saml op, ved at få eleverne til at fortælle om og begrunde deres bud.

  • Er der er nogen, der har oplevet mobning på arbejdspladsen og hvad det gjorde ved dem?
  • Er der forskel på mobning på arbejdspladsen og mobning i skolen?

Klasse - ca. 5 min.

Tag udgangspunkt i arbejdsark 17 "Ha det godt på job" øvelse 3

  • Skriv de fire niveauer: Medarbejder, kolleger, nærmeste chef og virksomhedsledelse op på tavlen.
  • Tal om, hvilke niveauer, der har ansvar for de temaer, I var inde på i den indledende brainstorm.

Øvelse - ca. 15 min

Del eleverne op 4 og 4.

Hver elev i gruppen skal vælge en af rollerne. De skal overbevise de andre om, at det ikke er deres ansvarsområde at sikre god trivsel på arbejdspladsen, men ansvaret ligger ved de andre i gruppen.

Lektier

Tænk på en arbejdsplads, hvor du har været, og prøv at komme i tanke om en dårlig episode, der kunne være undgået, hvis arbejdsmiljøet var bedre. 

Eleverne skal forberede et oplæg for klassen til næste gang. De skal tænke på:

  • Hvordan kunne deres oplevelse være undgået?
  • Hvor vil de hente hjælp?
  • Hvad vil de gøre anderledes næste gang? 

Oplæg for klassen - ca. 45 min.

Eleverne præsenterer deres oplevelse og handleplan for, hvordan deres oplevelse kunne være undgået.

  • Hvad vil de gøre anderledes næste gang?
  • Hvor vil de hente hjælp? 

Ekstern ressource - ca. 45 min.

Besøg af en tillidsrepræsentant, en fagforeningskonsulent eller en arbejdsmiljøkonsulent.