Sov bedre

Her arbejder eleverne med, hvad der påvirker deres søvn, og hvad de selv kan gøre for at få en god nats søvn. 2 lektioner - gruppeøvelse.

Øvelse - ca. 10 min.

Inddel eleverne i grupper på ca. fire.

Sæt dem i gang med at tale sammen om deres begrundelser for, hvad der påvirker søvnen positivt og negativt. 

Oplæg for klassen - ca. 5 min. 

Saml op ved at bede grupperne fortælle om to vigtige pointer.

Klasse - ca. 30 min. 

Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Sov bedre" øvelse 2: 
Skriv "En god nats søvn" på tavlen og læg op til, at I laver en brainstorm om, hvad der skal til.

Læg dernæst op til en drøftelse om:

  • Hvad står i vejen for, at det kan ske?
  • Hvorfor har eleverne evt. modstand på at gøre det, som virker godt for søvnen?

Klasse - ca. 20 min. 

Tag fat i de særlige søvnudfordringer ved natarbejde, tidligt morgenarbejde, lange rejsetider eller skæve arbejdstider.

Få eleverne til at diskutere:

  • Hvilke konsekvenser har det for den enkelte?
  • Hvordan kan det være, at samfundet er indrettet på denne måde?
  • Burde der være en form for "kompensation" for folk med skæve arbejdstider?

Lektier

Se på dit soveværelse:

  • Fungerer det optimalt for en god nats søvn?

Oplæg for klassen - ca. 45 min.

Eleverne udarbejder og præsenterer et forslag til en plan for, hvordan et dårligt søvnmønster kan blive brudt.

Eleverne tager udgangspunkt i en fiktiv person, beskriver personens udgangspunkt og hvilke relevante tiltag, der kunne være. 

Ekstern ressource - ca. 45 min. 

Kontakt os, hvis du ønsker et behøv af en søvnvejleder fra Sundhedsafdelingen.