Angst og depression

Temaet klæder eleverne på til at handle, hvis de selv eller en klassekammerat får angst eller depression.

Angst og depression

10 min. - inddel klassen i grupper på cirka fire elever.

Udskriv et sæt spørgsmål til hver gruppe, som du kan downloade her.

Arbejdsark - Download opgavearket om angst og depression.

Forbered oplæg til temaet. 

Tip

Mange unge kan have svært ved at benytte den hjælp, der er på skolen. Det kan skyldes mange årsager – dårlige erfaring med voksne, oplevelse af tabu og skam, manglende indsigt og selvforståelse, ønske om at adskille skole og privatliv, bange for ”stigma” fra klassekammerater eller måske manglende tillid til professionelle.

Centrale budskaber

  • At det nogle gange kræver mod at modtage hjælp.
  • At man meget gerne må tage en ven eller klassekammerat med til samtale hos X.
  • At man selv bestemmer tempoet og definerer, hvad der opleves som meningsfuldt.
  • At oplever man udfordringer, der påvirker trivslen på skolen eller evnerne til at studere, så er der hjælp at hente.

Klasse - 10 min.

Fortæl hvad opgaven går ud på.
Klassen inddeles i grupper af 4 og 4.
Fortæl, at eleverne skal diskutere i grupper i ca. 15 min.

Klasse - ca. 5 min.

Som lærer kan du eventuelt runde temaet af med at fortælle, hvilke tilbud skolen har, hvis man som elev oplever angst eller depression.

Hent dokumentet "Hvilke muligheder skolen har for at støtte og hjælpe elever."

Øvelse - 15 min.

Opgave 1

Eleverne drøfter de udleverede spørgsmål om angst og depression:

  • Hvad kan man gøre, hvis man selv bliver ramt af en depression?
  • Hvad kan man gøre, hvis ens kammerat bliver ramt af angst eller depression?
  • Hvordan vil du gerne have, at din lærer tager hånd om dig, hvis du bliver ramt af angst eller depression?

Grupperne skriver deres anbefalinger ned.

Øvelse - 20 min. 

Opgave 2

Hæng opgaverne med anbefalingerne op i lokalet. Grupperne fremlægger deres bud på de gode anbefalinger for klassen og resten af klassen stiller spørgsmål og kommer med input.

Ekstern ressource

En konsulent fra den anonyme rådgivning Spor18 kan understøtte emnet. 

Design en T-shirt

Hvordan opleves depression og angst?  Og hvordan ser omverdenen på et menneske som er ramt af depression eller angst?

Forberedelse ca. 30 min.

  • Du kan købe nogle hvide T-shirts og tudser og bruge dem i øvelsen.
  • Du kan også klippe nogle T-shirt ud på forskellig farvet papir.
  • En tørresnor og klemmer
  • Det anbefales, at T-shirtene hænger på tørresnoren i klasselokalet inden øvelsen går i gang. 

Øvelse ca. 10 min.

Inddel eleverne i grupper - den ene halvdel af klassen koncentrere sig om angst, den anden halvdel om depression.

  • Uddel t-shirts og tudser
  • Fortæl eleverne, at formålet med denne opgave er at reflektere over, hvordan angst/depression opleves, og hvordan omverdenen ser på et menneske, som er ramt af angst/depression.
  • Fortæl, at det eleverne skal nu er at designe deres T-shirt med henholdsvis angst eller depression:
    1. Forsiden af T-shirten: Nedskriv de tegn der er på angst/depression (tegn er det, vi kan se).
    2. Bagsiden af T-shirten: Nedskriv de symptomer der er på angst/depression (symptomer er det, vi mærker indeni).

Øvelse ca. 15 min.

Eleverne arbejder i deres grupper med at designe deres T-shirts.

Klasse ca. 20 min.

Når grupperne er færdige med deres gruppearbejde, hænges T-shirtene op på tørresnoren.
Hver gruppe fremlægger deres T-shirt og de andre kan stille spørgsmål. Som lærer kan du supplere med at nævne de tegn og symptomer, der kendetegner angst og depression.

Du kan med fordel inddrage videns plancherne: Hvornår har man egentlig en depression og symptomer ved angst. Dermed er du som lærer med til at kvalificere og nuancere elevernes T-shirts ved at blandt andet at lave referencer til depressionens kernesymptomer og ledsagesymptomer.

Ekstern ressource - ca. 45 min.

En medarbejder fra Spor18 kan understøtte dette emne. 

Fakta og myter om angst og depression

Hvad betyder angst og depression for, hvordan du har det fysisk, psykisk og socialt?

Hvad er fakta og myter om angst og depression?

Forberedelse ca. 45 min

Print arkene om ”Fakta og myter”.

  • Angst har en farve og depression har en anden farve.
  • Hæng udsagnene for angst samlet op i en del af klassen og hæng udsagnene for depression samlet op i en anden del af klassen.
  • Videns plancherne printes og lamineres.
  • Der skal bruges en bold eller en blød genstand til at kaste med.
  • Det er en god ide at sætte dig godt ind i videns plancherne, sådan at du kan understøtte og uddybe de udsagn, eleverne kommer med.

Klasse - ca. 10 min.

Fortæl eleverne, at formålet med opgaven er i fællesskab at få mere viden om angst og depression og at blive klogere på myter og fakta forbundet med angst og depression.

  • Bed eleverne om at stille sig om i en cirkel. Inddel elever i hold af to og to. Den ene halvdel af cirklen skal koncentrere sig om angst, den anden om depression.
  • Bed eleverne, som koncentrerer sig om angst, at gå ned til væggen, hvor udsagnene om angst hænger.
  • Bed eleverne, som koncentrerer sig om angst, at gå ned til væggen, hvor depression udsagnene hænger.
  • Bed eleverne, sammen med deres makker, om at vælge et udsagn, som de ved noget om, eller gerne vil vide noget om.
  • Når eleverne har gjort det, tager de udsagnet med sig tilbage i cirklen. 

Individuel øvelse - ca. 10 min.

  • To og to vælger eleverne et udsagn om henholdsvis angst eller depression, som de gerne vil vide noget om eller ved noget om.
  • De tager udsagnet med tilbage til cirklen, når de er færdige.

Klasse - ca. 30 min.

  • Gentag formålet med øvelsen for eleverne: At vi i fællesskab bliver klogere på angst og depression og får bekræftet eller aflivet nogle myter.
  • Kast bolden eller en blød genstand rundt i cirklen efter tur, og så hjælper vi hinanden med at bekræfte eller aflive myten.”
  • Spørg ud i gruppen, hvad de andre elever tænker om udsagnet. Du kan som lærer supplere med din viden om emnet og med fordel inddrage videns plancherne som hjælp. 
  • Fortsæt øvelsen, indtil alle har delt deres udsagn.

Ekstern ressource - ca. 45 min.

En medarbejder fra SPOR18 kan understøtte emnet.

Filmklip du kan bruge i undervisningen - mangler links.

Mangler indhold

Filmklip, som du kan bruge i undervisningen, når du gerne vil formidle viden om mental sundhed og psykisk sygdom ud fra et erfaringsbaseret perspektiv. Her skal skabes nye links til aktuelt indhold.