Stoffer

Her kommer vi ind på konsekvenserne for en stofmisbruger, og hvordan eleverne kan støtte en ven, der har et misbrug. Link til film i materialet findes ikke længere på YouTube.

Opgave - ca. 20 min. 

Del klassen op i 3 grupper:

Hver gruppe skal se én af følgende film:

  • Link til film findes ikke længere på YouTube. 

Gruppen skal forberede et oplæg. Her skal de snakke om:

  • Hvordan begyndte glidebanen?
  • Nævn 3 årsager til, at personen "måtte" bruge stoffer.
  • Hvorfor er det ødelæggende for ens liv, at man er på stoffer?
  • Hvad nævnes som årsager til, at det lykkedes at komme ud af problemerne? 

Ca. 15 min.

Inddel eleverne i grupper med ca. fire elever i hver. Sæt grupperne i gang med at arbejde med arbejdsarket "Stoffer" øvelse 1: 

Grupperne skal finde på alternativer til stoffer, der kan dække nogenlunde samme behov, som man mener, at stoffer kan dække.

Oplæg for klassen - ca. 10 min.

Saml op ved at få grupperne til at fortælle om deres bedste bud på en anden mulighed.

Individuel øvelse - ca. 10 min. 

Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Stoffer" øvelse 2

Lad eleverne hver for sig vurdere, hvilken hjælp, de ville anbefale til en god ven, som de tror har eller er på vej ind i et misbrug.

Individuel øvelse - ca. 15 min. 

Se på din omgangskreds og tænk over, om der er nogen, der ser ud til, at de kunne få et stofmisbrug. Tænk over, om du kan hjælpe. 

Oplæg for klassen - ca. 30 min. 

Drøft på klassen, hvilke begrundelser eleverne har for deres anbefalinger.