Stoffer
Her kommer vi ind på konsekvenserne for en stofmisbruger, og hvordan eleverne kan støtte en ven, der har et misbrug. Link til film i materialet findes ikke længere på YouTube.
Opgave - ca. 20 min.
Del klassen op i 3 grupper:
Hver gruppe skal se én af følgende film:
- Link til film findes ikke længere på YouTube.
Gruppen skal forberede et oplæg. Her skal de snakke om:
- Hvordan begyndte glidebanen?
- Nævn 3 årsager til, at personen "måtte" bruge stoffer.
- Hvorfor er det ødelæggende for ens liv, at man er på stoffer?
- Hvad nævnes som årsager til, at det lykkedes at komme ud af problemerne?
Ca. 15 min.
Inddel eleverne i grupper med ca. fire elever i hver. Sæt grupperne i gang med at arbejde med arbejdsarket "Stoffer" øvelse 1:
Grupperne skal finde på alternativer til stoffer, der kan dække nogenlunde samme behov, som man mener, at stoffer kan dække.
Oplæg for klassen - ca. 10 min.
Saml op ved at få grupperne til at fortælle om deres bedste bud på en anden mulighed.
Individuel øvelse - ca. 10 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Stoffer" øvelse 2
Lad eleverne hver for sig vurdere, hvilken hjælp, de ville anbefale til en god ven, som de tror har eller er på vej ind i et misbrug.
Individuel øvelse - ca. 15 min.
Se på din omgangskreds og tænk over, om der er nogen, der ser ud til, at de kunne få et stofmisbrug. Tænk over, om du kan hjælpe.
Oplæg for klassen - ca. 30 min.
Drøft på klassen, hvilke begrundelser eleverne har for deres anbefalinger.
