Hvad giver tryghed?

Hvad fremmer tryghed og mindsker ensomhed? Hvilken betydning har det for vores sundhedsadfærd? 1 lektion

Klasse - ca. 20 min. 

Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Hvad giver tryghed" øvelse 1:  Aflæs skemaet og læg op til en drøftelse af:

  • Hvilke bud har klassen på, at der er flere 20-årige end 16-årige, der føler sig ensomme?
  • Hvilke bud har klassen på, at der er flere piger end drenge, der føler sig ensomme?
  • Hvordan tror I, der er en sammenhæng mellem ensomhed og sundhedsadfærd? Fx. alkoholindtag, rusmidler, rygning, usund kost, motion. 

Læs mere om trivselsundersøgelser blandt unge - .... (mangler aktuelle links) 

Øvelse - ca. 25 min. 

  • Inddel i grupper med ca. fire-seks elever i hver gruppe.
  • Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Hvad giver tryghed" øvelse 2:
  • Sæt grupperne i gang med, at lave en brainstorm om, hvad tryghed er for dem.  
  • Saml op ved at spørge ind til det, grupperne har fundet frem til.  

Tag en fælles drøftelse af:

  • Hvilken indflydelse har du selv på at opnå de forskellige former for tryghed?
  • Hvilken betydning har folk omkring dig for, at du kan føle tryghed?
  • Hvad kan du selv gøre for at opnå tryghed, når du har brug for det? 

Refleksion - ca. 20 min.  

  • Skriv ordene "tolerance" og "diskrimination", "inklusion" og "eksklusion" samt "selvværd" og "selvtillid" på tavlen.
  • Få eleverne til at definere og forklare ordene.  
  • Læg op til en snak om, hvad begreberne betyder for tryghed: Er der mon en sammenhæng med folks sundhedsadfærd? Hvilken?

Lektier

Tal med et familiemedlem, om de har haft en periode i deres liv, hvor de har følt sig ekskluderet af fæl­lesskabet, og hvilken betydning det havde for deres tryghed og sundhedsadfærd.

Oplæg for klassen 

Eleverne udarbejder og præsenterer teambuildings-øvelser, som har til formål at give deltagerne tryghed og følelse af samhørighed.