Hvad giver tryghed?
Hvad fremmer tryghed og mindsker ensomhed? Hvilken betydning har det for vores sundhedsadfærd? 1 lektion
Klasse - ca. 20 min.
Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Hvad giver tryghed" øvelse 1: Aflæs skemaet og læg op til en drøftelse af:
- Hvilke bud har klassen på, at der er flere 20-årige end 16-årige, der føler sig ensomme?
- Hvilke bud har klassen på, at der er flere piger end drenge, der føler sig ensomme?
- Hvordan tror I, der er en sammenhæng mellem ensomhed og sundhedsadfærd? Fx. alkoholindtag, rusmidler, rygning, usund kost, motion.
Læs mere om trivselsundersøgelser blandt unge - .... (mangler aktuelle links)
Øvelse - ca. 25 min.
- Inddel i grupper med ca. fire-seks elever i hver gruppe.
- Tag udgangspunkt i arbejdsarket: "Hvad giver tryghed" øvelse 2:
- Sæt grupperne i gang med, at lave en brainstorm om, hvad tryghed er for dem.
- Saml op ved at spørge ind til det, grupperne har fundet frem til.
Tag en fælles drøftelse af:
- Hvilken indflydelse har du selv på at opnå de forskellige former for tryghed?
- Hvilken betydning har folk omkring dig for, at du kan føle tryghed?
- Hvad kan du selv gøre for at opnå tryghed, når du har brug for det?
Refleksion - ca. 20 min.
- Skriv ordene "tolerance" og "diskrimination", "inklusion" og "eksklusion" samt "selvværd" og "selvtillid" på tavlen.
- Få eleverne til at definere og forklare ordene.
- Læg op til en snak om, hvad begreberne betyder for tryghed: Er der mon en sammenhæng med folks sundhedsadfærd? Hvilken?
Lektier
Tal med et familiemedlem, om de har haft en periode i deres liv, hvor de har følt sig ekskluderet af fællesskabet, og hvilken betydning det havde for deres tryghed og sundhedsadfærd.
Oplæg for klassen
Eleverne udarbejder og præsenterer teambuildings-øvelser, som har til formål at give deltagerne tryghed og følelse af samhørighed.